Argument; Skillnad mellan Jämställdhet och Jämställdhet.

Sådär, nu vill jag alltså kommentera detta ur mitt eget perspektiv. Jag håller till 100 % med om att även vi i Sverige borde, och SKA, kämpa för jämställdhet. Men med följande text vill jag bara lyfta fram hur andra har det, och jag vill visa hur viktigt det är med jämställdhet för alla. Det är ju så lätt att bli hemmablind!

Det finns något som kallas för välfärdssjukdomar, och många definierar detta på enklare sätt som "sjukdomar vi drabbas av därför att vi har det för bra", -säg fetma som ett exempel. Jag skulle vilja använda mig av det uttrycket, men istället kalla det för "Välfärdsjämställdhet".
-En bra definition på det kanske kan vara "Jämställdhetsproblem som vi har därför att vi har det bra"...

I Sverige menar vi att jämställdhet innebär att vi får lika lön för lika arbete, att vi blir respekterade på vår arbetsplats och att hushållssysslorna delas upp lika. För oss är de sakerna viktiga, och vi kämpar varje dag för att minska svårigheterna inom detta.

Men samtidigt så kämpar kvinnor i U-länder för att alla ska få leva, trots att de är (eller kommer att bli) kvinnor. Ni såg väl att könsrelaterade aborter är jättevanliga i Asien? Det är ju som tidigare nämnt skamligt att inte få söner.

Samtidigt kämpar även kvinnor i U-länder för att få ta del av saker som vi tar för givet; utbildning, jobb och individualitet. Alla kan inte bestämma hur de vill klä sig, hur de vill vara, vad de vill göra, vem de vill älska eller liknande. Hur ser deras syn på jämställdhet ut?

De vill kunna kräva att bli respekterade i livet, att kunna ses som individer och inte objekt.
De vill kunna bestämma själva över sitt liv.
De vill kunna göra karriär, de kanske vill att mannen i hushållet ska vara hemma och ta hand om barnen.
De vill ta vara på sina ambitioner.
De vill få samma möjligheter som pojkar.
De vill ha en framtid.
De vill kunna leva sina liv på egna villkor.

-Ska jag vara helt ärlig så tror jag att de helt och hållet struntar i vem som tar hand om disken efter maten...

Bild lånad från; http://crs-blog.org/wp-content/uploads/2007/06/uganda_gulu_womenandbabies.jpg

Kommentarer
Postat av: Jennifer ♥

Fin blogg :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0