Jämställdhet?

I exempelvis Tyskland, Nya Zeeland och Nedeländerna har man bytt ut vissa trafikljus, från en gående/stående gubbe, till en kvinna som gör det samma. Detta är enligt dem ett tecken på respekt för kvinnan.

Även i Spanien har man gjort plats för kvinnan i trafiken, nämligen genom att låta det vara en kjolbeprydd kvinna som korsar vägen.



Vad tycker ni? Är detta ett steg i rätt riktning, eller har man lagt energi på fel typ av jämställdhet? Imorgon får ni vårt svar!


Källor;
http://www.news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6206084.stm
http://www.stuff.co.nz/national/2824374/Flashing-women-to-be-a-traffic-stopper/

Kommentarer
Postat av: Z A N D R A :)

orkar verkligen inte bry mig om sådant, :o



sv: ja, topmodel är grymt! :D

2009-11-08 @ 18:25:48
URL: http://decevven.blogg.se/
Postat av: U

jag tycker att tanken är god men man kanske borde fokusera på de större problemen så som lika lön osv

2009-11-08 @ 18:32:45
Postat av: rasmus

men ärligt talat! det är så töntigt att vissa tjejer bah: öööö, varför är det en man iställwt för kvinna på trafikljusen och skyltarna? jag känner lite mer såhär; vem bryr sig om det är en gubbe eller kvinna? för min del får det gärna va en kvinna ´på skyltarna men jag tror att anledningen till att dom ändrade från man till kvinna var nog för att få tyst på gnälliga kärringar :)

2009-11-08 @ 18:37:33
URL: http://raaaas.blogg.se/
Postat av: H

Egentligen så är det ju inte så att det ÄR en man, utan man har själv valt att tolka det som en man, pga av dess klädsel och utseende. Könet på den ursprungliga figuren är ju inte identifierat. Så tjejer ska endast bära kjolar eller vadå? Fattar inte riktigt grejen, de vill bidra till jämställdhet, men ändå sänder de subliminala budskap om att kvinnor endast bär kjolar och män bär byxor..

2009-11-08 @ 19:45:38
Postat av: Anonym

Tycker detta är så himla löjligt... Hur orkar man bry sig om det är en man eller kvinna på skyltar och sånt? Skittöntigt. Det är ju skillnad på män och kvinnor! Det är liksom meningen...?

2009-11-08 @ 20:39:14
Postat av: Cinna

Vilken jättebrabloggsida. Får jag lägga ut länken som ett inlägg på min blogg?

Den som tror att vi har jämställdhet är fortfarande ett barn. Det är när man får eget ansvar i livet man upptäcker, spec som kvinna, att allt är inte på samma vilkor för kvinnor och män. Män har mera makt och pengar för att kvinnor LÅTER dom ha det.

Mycket bra jobbat.

Kram

Cinna The Rich Bitch

http://therichbitch.se/

2009-11-09 @ 02:46:15
URL: http://therichbitch.se/
Postat av: Paulina

Jag tycker att dem har valt att lägga vikten på fel sorts grej. Jag som tjej känner inte att detta kommer lyfta fram oss kvinnor i samhället mer.. Dessutom är det en gubbe på trafikljusen och övergångsställena för att det är "Herr går man" alltså "Här går man". Och bytar man då ut denna man mot en kvinna istället så förstörs det lite fyndiga uttrycket också. Men för mig spelar det egentligen ingen roll om det är en kvinna eller en man. Men jag tror inte att detta kommer hjälpa till med att få det mer jämnställdt i vårt samhälle.

2009-11-09 @ 09:09:26
Postat av: simone

Sådär borde man ju ha i fler länder alltså :D

2009-11-09 @ 11:47:36
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Leia ♥ - det lilla extra

Spela roll vad det är för något.

2009-11-09 @ 13:13:18
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: Chanel

Vad spelar det för roll lixom? orka haka upp sig på sådant:) har ju inget med könet att göra, de vill ju bara visa att gående kan korsa trafiken nu. så det där är bara slöseri med pengar :P

2009-11-09 @ 21:35:54
Postat av: I

jag tycker det var en jätte fin bloggsida ni driver med många vettiga frågeställningar och tankar!

när det kommer till Herr går man är det som någon redan skrivit att det är fyndigt i och med att "Här går man". Men om man tycker detta är viktigt kanske man kan byta ut esset i kortleken till en prins-ess-a istället för att göra det jämmställt mellan de klädda korten?

Jag tror i slutänden inte att det är sådanna här små insattser som kommer förändra samhället, Men det är ju alltid en ny ide.

2009-11-10 @ 19:32:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0