Vad är Jämställdhet?

Jämställdhet, vad är det? Vi har försökt få ett svar på den här frågan under tiden vi arbetat, men det tycks vara lättare sagt än gjort. På NE.se står sammanfattningen av jämställdhet definierat som följande:

"Jämställdhet
innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Det gäller arbete, utbildning, inflytande i politiken, ansvar för barn med mera. Ett exempel på jämställdhet är att kvinnor och män får samma lön när de gör samma arbete."

Om man sedan villa ha den långa definieringen får man istället följande:

"Jämställdhet förutsätter en jämn fördelning av makt och inflytande, samma möjligheter till ekonomiskt oberoende, lika villkor och förutsättningar i fråga om företagande, arbete, arbetsvillkor samt utvecklingsmöjligheter i arbetet, lika tillgång till utbildning och möjligheter till utveckling av personliga ambitioner, intressen och talanger, delat ansvar för hem och barn samt slutligen frihet från könsrelaterat våld."

Det är konstigt hur olika de ser ut. Får jag säga min mening så tycker jag att den översta förklaringen är väldigt dålig. En sammanfattning för internationell jämställdhet kan väl ändå inte bara handla om Ansvar för barnen, inflytande i politiken, arbete och utbildning? Självklart är de också viktiga, men när jag sedan läser den andra spalten ser jag ord som lika villkor, möjligheter och frihet. Visst borde de stå med i även den korta sammanfattningen?


Jag tycker nog att den övre sammanfattningen visar vad vi anser att jämställdhet är i Sverige, medan den nedanför är det mer reella. Jag tycker att den visar vad jämställdheten är i HELA världen, istället för i vårt lilla, lyckligt lottade land.

I de kulturer där kvinnan tvingas vara hemma, vars enda uppgift är att göra vad mannen säger till dem att göra, vågar kvinnorna knappt ens drömma om att skaffa ett jobb. Än mindre utbildning. Oavsett om de på jobber kommer att vara jämställda eller inte.

Att Sverige måste ta sina egna strider förstår jag, det är inte rätt att kvinnor och män får olika lön för samma arbete. Vi är på god väg att lyckas i Sverige. Så varför inte göra mer för att hjälpa människor i andra länder?

Kommentarer
Postat av: Neha

Tror aldrig det kommer kunna bli helt jämställt

2009-11-08 @ 20:49:08
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0